onsdag den 29. maj 2013

Konditoren der forsøder Munkebjerg Hotel

Kunstfærdige desserter, sanselige flødeskumskager og bjerge af mundrette lækkerier.

Dét er hvad den 25-årige chefkonditor Gabriel Ahlgreen har ansvaret for på Munkebjerg Hotel. For to år siden sikrede hans dygtighed ham en plads på det eftertragtede kokkelandshold.



Kendte konditorer som Mette Blomsterberg og Nikolaos Strangas’ indtræden i det danske medielandskab har medvirket til at forny det traditionsrige konditorhåndværk. I dag har konditoren fået en seriøs rolle i tilblivelsen af de glukoseholdige, gastrosmarte kreationer på hoteller, restauranter og bagerier.

Gabriel har trods sin unge alder en klar ambition om at puste nyt liv i danskernes opfattelse af desserter og kager ved hjælp af skærpede kvalitetskrav og helt nye smagskombinationer af det salte, sure, søde og bitre.
 

Hårdt arbejde


For at få en plads på det efterstræbte hold, skal man, udover at være en kreativ sjæl med is i maven, også være parat til at investere masser af timer i at videreudvikle sit talent. ”Hvert andet år deltager vi i en international konkurrence og udfordrer kokke fra hele verden. I oktober 2013 fik vi en flot placering ved OL. Den 9. maj deltager jeg selv i ’Global Pastry Chef’. Dét træner jeg til hver dag efter arbejde”, fortæller Gabriel med stolthed i stemmen og fortsætter: ”Jeg er meget passioneret omkring videreudvikling og forbedring af desserter, kager og ikke mindst gæsternes helhedsoplevelse. I mine øjne er desserten menuens vigtigste ret. Den ankommer som det sidste, ser fantastisk ud og fuldender gæstens oplevelse - ligesom bryllupskagen. Den husker man tit som noget ganske specielt”
 

Drømmer om egen forretning


I lande som Italien og Frankrig har man for vane at købe søde sager hos konditoren, når man får gæster til middag. En form for venlig gestus. Dén tradition og opfattelse kunne Gabriel godt tænke sig at introducere danskerne for. ”Jeg er utrolig glad for mit arbejde på Munkebjerg Hotel. Sideløbende har jeg en drøm om engang at åbne egen butik med chokolade, desserter og kager. Hvorfor ikke gøre det nemt at købe himmerigsmundfuldene to-go hos konditoren? Lidt ligesom det er kutyme i andre lande. Men tiden er ikke den rette endnu”, forklarer den unge konditor eftertænksomt.

Inden drømmen om egen forretning realiseres, har Gabriel to projekter, der først skal nås. ”Jeg har fuldstændig frie rammer til at skabe kager til hotellets gæster. Den tillid vil jeg gøre alt for at indfri. Herudover vil jeg gerne være med til at sikre kokkelandholdet en topplacering ved VM i november 2014”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.